Aktualności

Silnik 1.0 EcoBoost ponownie na podium!

Silnik 1.0 EcoBoost ponownie na podium!

EcoBoost to rodzina doładowanych silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa produkowanych przez Forda od 2009 roku. Silnik 1.0 EcoBoost ponownie na podium!

Pasmo sukcesów tych jednostek rozpoczęło się jednak w 2012 roku, kiedy to zadebiutował trzycylindrowy silnik charakteryzujący się wysoką mocą przy niewielkiej pojemności. Jeszcze w tym samym roku został doceniony przez jury konkursu International Engine of the Year, zdobywając zaszczytny tytuł międzynarodowego silnika rokuw trzech kategoriach: najlepszy nowy silnik, najlepszy silnik o pojemności do 1 litra oraz zwycięstwo w klasyfikacji generalnej.

EcoBoost o pojemności 999 ccm wyznaczał standardy dla kompaktowych silników benzynowych, oferując znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Początkowo oferowany był w dwóch wersjach mocy (100 i 125 KM) i trafił pod maskę popularnych Fordów, m.in. Fiesty i Focusa. Z czasem rozpoczęto jego montaż w innych modelach (m.in. B-Max, C-Max, EcoSport, Mondeo), pojawiły się także wersje o większej mocy. Ten ekonomiczny trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy do 140 KM znajdował się pod maską ponad jednej czwartej Fordów sprzedanych w 2018 roku.

Od 2012 w samochodach Forda zamontowano ponad 1,6 miliona jednolitrowych silników EcoBoost. Jednostki nie tylko były coraz chętniej kupowane przez klientów, ale także cyklicznie zdobywały nagrody. W ciągu 7 lat od debiutu motor 1.0 został uhonorowany aż 11-krotnie. Po raz ostatni w 2019 roku, kiedy to jury Międzynarodowego Konkursu na Silnik i Układ Napędowy Roku (IEPOTY), złożone z 70 sędziów z 31 krajów, uznało go za najlepszy silnik o mocy do 150 KM. EcoBoost to nie tylko małe, trzycylindrowe silniki. Rodzina obejmuje wiele jednostek, m.in. 1.5 (120, 150, 160 KM) czy też czterocylindrowy 2.0 (203 KM). W skład rodziny EcoBoost wchodzi także 3.5-litrowy V6 (300 KM) z amerykańskiego pikapa F-150.

Na rynek europejski silniki EcoBoost produkowane są w Walii, Niemczech, Rumunii i Hiszpanii.

Silnik 1.0 EcoBoost ponownie na podium!Jeszcze w tym roku silnik 1.0 EcoBoost otrzyma udoskonaloną głowicę, układ wtryskowy i system kontroli emisjii spalin. Stanie się też podstawą do stworzenia mocnych i dynamicznych napędów w nowej Fieście EcoBoost Hybrid i Focusie EcoBoost Hybrid, wyraźnie zwiększających oszczędność paliwa i podnoszących radość z jazdy samochodami Forda. Będą one posiadały zintegrowany rozrusznik/generator, który odzyska energię traconą podczas hamowania, a po ponownym naciśnięciu gazu wykorzysta ją do wspomagania silnika benzynowego, zapewniając większą elastyczność i wyższą dynamikę przy mniejszym zużyciu paliwa.

Wszechstronny silnik 1.0 EcoBoost będzie również napędzał osobowego vana Tourneo Custom-Plug-In Hybrid oraz pierwszą w swojej klasie furgonetkę Transit Custom Plug-In Hybrid, która obecnie jest już poddawana testom flotowym w w Londynie, a wkrótce także w Hiszpanii i Niemczech. Taki zespół napędowy umożliwi bezemisyjną jazdę wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego, jednak bez obaw o zasięg - po rozładowaniu akumulatorów zostanie uruchomiony silnik spalinowy.

Żródło: Ford Polska