COVID-19 WAŻNE INFORMACJE DLA KLIENTÓW >>>
09.12.2019

Przygotuj auto do zimowej podróży

08.01.2017

Przygotuj auto do zimowej podróży

Przed nami ferie zimowe. Zobaczmy jak przygotować samochód przed wyjazdem, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas zimowej podróży.

Na pewno warto, aby przed sezonem zimowym wykonać przegląd auta w Autoryzowanej Stacji Obsługi. Dziś wykonuje się takie przeglądy za symboliczną opłatą. Oprócz standardowych czynności przeglądowych, podczas których specjaliści przejrzą auto pod kątem bezpieczeństwa w podróży, sprawdzą i uzupełnią wszystkie płyny eksploatacyjne, wykonuje się również np. pomiar temperatury krzepnięcia płynu chłodzącego czy zawartości wody w płynie hamulcowym.

Na stanowisku rolkowym i podnośniku fachowcy sprawdzają skuteczność i stan podzespołów układu hamulcowego. Przy okazji serwis może sprawdzić i ew. poprawić działanie hamulca pomocniczego, który w warunkach zimowych, szczególnie w górach jest niezbędny.

Sprawdzony zostaje też stan źródeł napięcia akumulatora, alternatora oraz układu ładowania, a także paska napędzającego alternator (w silnikach diesel istotne będzie sprawdzenie świec żarowych, od których zleży skuteczny rozruch w niskich temperaturach). Sprawność źródeł energii ma w zimie kolosalne znaczenie, nie tylko przy rozruchu, ale i dla intensywnej, zimowej eksploatacji wszystkich odbiorników i urządzeń. Warto pamiętać, że sprawność baterii spada wraz z temperaturą, a ładowanie prostownikiem na mrozie jest mało efektywne.

Kompleksowe sprawdzenie auta w ASO zagwarantuje nam bezpieczną jazdę w zimowej aurze. Na co jednak jeszcze sami powinniśmy zwrócić uwagę?

Ford Edge

Solidne podstawy

Zaczniemy od ogumienia. Najlepszym wyborem w sezonie jesienno-zimowym są opony zimowe, bądź całoroczne. Przy czym należy zwrócić uwagę, że zaleca się wycofywanie ogumienia zimowego z eksploatacji, gdy głębokość bieżnika spada poniżej 4 mm. Parametr ten określa zdolność do odprowadzania wody i błota spod kół.

Jeśli ktoś dopiero teraz planuje zakup nowych opon zimowych, to nie warto przesadzać z doborem szerokości opon (węższe lepiej odprowadzają wodę i pokonują śnieg). Należy korzystać z ofert renomowanych, autoryzowanych punktów sprzedaży, dających gwarancję producenta. Tani i okazyjny zakup z przypadkowego źródła może się stać przyczyną problemów jakościowych.

Warto rozpoczynać eksploatację nowych opon od należytego ustawienia geometrii w nowoczesnej stacji diagnostycznej. Producenci rzadko określają okresy kontroli geometrii. W rzeczywistości może się on zmieniać z uwagi na eksploatację pojazdu na drogach o słabym stanie nawierzchni. Dbajmy jednak o ten parametr, bo bez wątpienia wpływa on na bezpieczeństwo jazdy i prawidłowość zużywania się opon (najczęstsze objawy podczas jazdy: ściąganie lub niestabilność ruchu, czasem odczuwalne delikatne drgania kierownicy i nadwozia, nierównomierne hamowanie, odgłosy huczenia, później też ślady nierównomiernego zużycia opon).

Osobnym wymogiem w stosunku do kół, o którym warto pamiętać jest wyważenie. Operację tą wykonuje się standardowo przy każdym montażu opon, ale w trakcie eksploatacji zdarza się czasem, że "gubimy" ciężarek lub zmienia on swe położenie na obwodzie felgi i wtedy powstaje cały szereg problemów: obniżenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także niewłaściwe zużycie opon (najczęstsze objawy podczas jazdy: takie jak przy geometrii, ale przede wszystkim bardziej odczuwalne drgania).
Przed samą podróżą koniecznie sprawdzamy wygląd zewnętrzny kół (opony, felgi, kołpaki), a także regulujemy ciśnienie wg zaleceń, odpowiednio do obciążenia pojazdu.

Widzieć …

Z racji krótkiego dnia ważną rolę odgrywa widoczność. Często zmuszeni jesteśmy podróżować w ciemnościach i do tego podczas szarugi, bądź śnieżycy. W takich warunkach docenia się sprawne wycieraczki, skutecznie usuwające śnieg i wodę, a nawet zamarzający śnieg lub mżawkę. Żeby utrzymać piórka wycieraczek w dobrej kondycji unikajmy "ranienia" ich skrobaczką i nie pozwalajmy przymarznąć do szyby, a jeśli do tego dojdzie stosujmy odmrażacz.

Do spryskiwaczy stosujemy płyny do temperatur ujemnych, ale unikajmy wlewania samych kondensatów, bo bardzo źle zmywają szyby i niszczą gumę piór wycieraczek. Aby przygotować szybę do warunków zimowych należy ją dobrze wymyć i wyczyścić od wewnątrz samochodu, stosując środki zapobiegające parowaniu.

W temperaturze powyżej zera układ klimatyzacji skutecznie pomaga w odparowywaniu szyb, lecz poniżej + 4oC klimatyzacja nie działa, a przewietrzanie podczas śnieżycy jest mało skuteczne, więc trzeba wcześniej nanieść na szybę od wewnątrz specyfiki chemiczne, zapobiegające skraplaniu się wody na szkle.

Aby nie porysować szyb podczas skrobania lub uwolnić wycieraczki od zamarzniętej szyby warto zaopatrzyć się w odmrażacz aerozolowy. Dobrym zwyczajem jest też puszczanie nadmuchu na szyby zaraz po zimowym rozruchu. Stopniowe rozgrzewanie się strumienia powietrza w trakcie nagrzewania się silnika eliminuje naprężenia wewnętrzne w szybie, mogące doprowadzić nawet do pęknięcia szyby czołowej z powodu nagłych zmian temperatur podczas szybkiego skierowania strumienia gorącego powietrza na zamarzniętą szybę.

… i być widzianym!

Dobrze widzieć to nie wszystko. Jeszcze pozostaje być dobrze widocznym dla innych. Zatem, hasło - żarówki! Przed wyjazdem sprawdźmy, czy działają w naszym aucie wszystkie żarówki i co ważne, czy świecą jak należy?

Zdarza się, że niefachowy montaż żarówek reflektora powoduje oślepianie przez jeden z reflektorów. Wymiana żarówki w ASO gwarantuje fachowy montaż i regulację świateł. Bywa nieraz, że siła światła ze starszej żarówki drugiego reflektora jest wyraźnie słabsza, więc zachodzi konieczność wymiany obu żarówek, celem poprawy skuteczności (szczególnie częsty przypadek w światłach z żarówkami ksenonowymi).

Dobrze jest się też upewnić, że w żadnej lampie (przód i tył) nie ma wody lub zaparowań. Takie niepożądane zjawisko należy zdiagnozować w serwisie i usunąć źródło nieszczelności zgodnie z technologią. Wszelkiego rodzaju działania doraźne mogą się zemścić w niedługim czasie, np. na wyjeździe.

Paliwo

Aby ograniczyć do minimum proces gromadzenia się w zbiorniku wody pochodzącej z wilgoci zawartej w powietrzu, starajmy się utrzymywać w czasie zimy wysokie stany paliwa w zbiorniku. Do silników Diesla powinniśmy już od jesieni tankować tylko "paliwo zimowe" oraz dodawać podczas mrozów dostępne w sprzedaży renomowane uszlachetniacze do paliwa, hamujące wytrącanie się parafiny blokującej filtry i przewody paliwa.


Dostęp do samochodu

Sami możemy zadbać o stan zamków i uszczelek drzwi oraz bagażnika, konserwując je odpowiednimi środkami. Zamki smaruje się i zabezpiecza specjalnymi preparatami niezamarzającymi w niskich temperaturach. Zaś uszczelki, po uprzednim wysuszeniu, konserwuje się środkami zapobiegającymi gromadzeniu się na nich wilgoci. Dzięki temu będziemy mieli łatwy dostęp do auta w czasie mrozu atakującego zaraz po odwilży.

Jeśli mimo smarowania nadal będą występować opory lub zacięcia zamków, to wtedy Serwis powinien przesmarować resztę mechanizmów wewnętrznych w drzwiach lub naprawić niesprawne zamki.

Właściwe wyposażenie

Podstawa dla kierowcy, to solidna skrobaczka, spora zmiotka i sprawna latarka. Powinniśmy zabrać na wyjazd małą, sztywną szuflę do śniegu lub łopatkę typu saperka, aby nie zaskoczył nas duży opad śniegu. Każdy powinien posiadać w samochodzie trójkąt, kamizelkę odblaskową i kompletną apteczkę. Na wszelki wypadek warto zabrać ze sobą linki holowniczej; czasem można kogoś wyciągnąć z kłopotów w zaspie śnieżnej.

Przy zimowych wypadach na narty niezbędne będzie posiadanie łańcuchów śniegowych lub specjalnych, prostych w montażu obejm śniegowych na koła z klamrami na opony. Po nabyciu, w każdym przypadku warto przećwiczyć montaż "na sucho", jeszcze przed wyjazdem. Operacja montażu w terenie zaśnieżonym, podczas mrozu lub śnieżycy, nierzadko w porze nocnej staje się trudnym wyzwaniem dla niewprawionej osoby.

Dodatkowy bagaż

 Z racji zwiększonych potrzeb ładunkowych (ubranie i obuwie zimowe oraz sportowe, a także sprzęt sportowy) często decydujemy się na dodatkowe bagażniki samochodowe. Ze względu na złożoność zagadnienia doboru bagażnika oraz technologii montażu warto cały problem zlecić ASO. Fabryczne punkty bazowe w samochodzie, przeznaczone do mocowania bagażników, muszą być niekiedy technologicznie modyfikowane. Minęła era bagażników doczepianych do rynienek dachowych i dziś trzeba wiedzieć: co można zamocować, jak to zrobić skutecznie i w których miejscach? Nieodpowiedni dobór i montaż może doprowadzić do zniszczenia lub zgubienia bagażu w czasie jazdy, a nawet do powstania zagrożenia na drodze.

Życzymy Państwu bezpiecznych, zimowych podróży!



Aktualności i wydarzenia



Zasady i warunki Polityka prywatności Kariera