COVID-19 WAŻNE INFORMACJE DLA KLIENTÓW >>>
06.12.2019

Ogumienie u progu sezonu wiosennego

31.03.2017

Ogumienie u progu sezonu wiosennego

W porze wiosenno-letniej, stan ogumienia naszego pojazdu  jest równie ważny jak zimą. Z uwagi na lepsze warunki jazdy podróżujemy z wyższymi prędkościami. Jak wiadomo wydziela się wtedy wyższa temperatura, która ma wpływ na jakość współpracy (obniżenie przyczepności) opon z podłożem.

Na podstawie badań i wieloletnich doświadczeń firmy "oponiarskie" zalecają zamianę opon zimowych na letnie przy temperaturach otoczenia powyżej 10oC. Powodem jest zwiększone zużycie (ścieralność) opon zimowych w wyższych temperaturach. Jest to jeden z powodów, dla którego w czasie upałów nie powinniśmy jeździć zbyt prędko.

Przyjrzyjmy się tematowi właściwego użytkowania ogumienia:

Przechowywanie

W dobie sezonowej wymiany opon należy zwracać uwagę na sposób przechowywania opon poza sezonem eksploatacji. Powstające ostatnio tak zwane "hotele opon" powinny zapewniać odpowiednie warunki składowania: pod dachem, w odpowiedniej temperaturze i wilgotności, w zacienieniu, bez magazynowania wielowarstwowego, itd. Niewłaściwe składowanie może być powodem uszkodzenia materiału lub struktury opony, a to z pewnością utrudni lub uniemożliwi dalszą eksploatację ogumienia.

Stan kół ma fundamentalne znaczenie

Alufelgi są szczególnie wrażliwe na uszkodzenia mechaniczne, ale i przy felgach stalowych należy  jak najczęściej sprawdzać stan kół u specjalistów (w ASO lub warsztatach branży oponiarskiej - min. 2 razy do roku). Rozregulowana geometria lub defekt opony, poza zagrożeniem, powodują nierównomierność i powiększanie się zużycia. Wczesne wykrycie problemu zapewnia nam bezpieczeństwo, a jednocześnie ogranicza nasze wydatki. Zalecana jest kontrola geometrii raz do roku.

Ford Ranger


W sprzedaży znajdują się również opony kierunkowe. Ich prawidłowa eksploatacja wymaga właściwego montażu, gdyż decydujące znaczenie ma tu kierunek obrotu koła (oznaczony na powierzchni bocznej opony). Przemontowanie i wyważenie zestawu opon wymaga dobrego sprzętu i dużej wprawy montera. Przy montażu istotny jest też sposób obchodzenia się z felgami, które przecież współpracują z ogumieniem. Zatem, z wielu względów warto powierzać swoje ogumienie profesjonalistom. Okazyjna wymiana w małym warsztacie nie zagwarantuje nam odpowiedniej jakości usługi.

Nie tolerujmy „łysych opon”

Jeśli będziemy sprawdzać ogumienie u specjalistów 2 razy w roku, to nie powinniśmy się obawiać, że nasze opony będą nadmiernie zużyte. Na podstawie badań wykazano, że poniżej 3 mm głębokości bieżnika opona letnia staje się niebezpieczna. Jednak ze względu na ew. uszkodzenia mechaniczne wskazany jest przysłowiowy, codzienny "rzut oka" na wygląd kół.

Sprawdzaj i reguluj ciśnienie.

To możemy wykonywać sami, ale i w tej prostej, chociaż brudzącej czynności możemy liczyć na pomoc, np. na stacji benzynowej. Zalecane przez producenta samochodu właściwe ciśnienie, wydłuża żywotność ogumienia. Ma ono również pozytywne odbicie w poziomie zużycia paliwa. Regulujmy więc ciśnienie w zależności od obciążenia pojazdu. Szczegóły znajdują się w instrukcji obsługi (w Fordach również na nalepkach słupka drzwi po stronie kierowcy). Nie zapominajmy o zapasie! Nigdy nie wiadomo, kiedy przyjdzie nam skorzystać z koła zapasowego.

W dopuszczalnych granicach

Przeciążanie opon zazwyczaj kończy się źle. W skrajnych przypadkach dochodzi do pęknięcia lub rozerwania opony w czasie jazdy. Przeładowanie oraz nadmierna prędkość prowadzą nawet do ryzyka nagłego zniszczenia opony. Aby uniknąć zagrożenia, po prostu trzymajmy się dopuszczalnej ładowności samochodu oraz nośności opon i dopuszczalnych prędkości dla danego typu ogumienia. Informacyjnie zamieszczamy tabele granicznych nośności oraz prędkości w oznaczeniach opon.

Tabela granicznych nośności

Współczynnik nośności          
       50      
       60    
       70    
       80    
       90    
      100    
Nośność [kg]
   190
250
335
450
600
800

 

Tabela granicznych prędkości

Indeks prędkości
     P  
Q
R
S
T
H
V
W
Y
Prędkość graniczna [km/h]  
   150  
   160  
   170  
   180  
   190  
   210  
   240  
   270  
   300  

 

Przykładowo, w oznaczeniu 195/65R15 90 H indeks nośności jest przedostatnim symbolem liczbowym (od 50 do 100), za to indeks prędkości jest ostatnim symbolem literowym.

Nie ma jak komplet

Ze względów bezpieczeństwa nawet przepisy wymagają użytkowania takich samych opon na jednej osi. Pojazd nie będzie stabilny, gdy opony po obu stronach będą się różnić, nawet głębokością bieżnika (różnica nie powinna być zbyt duża).

Podsumowując, należy zaznaczyć, że stan i jakość ogumienia ma zasadnicze znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jak wiele zależy od opon uświadomi nam fakt, że to właśnie opony mają stały kontakt z różnorodnym podłożem i że w dosłownym znaczeniu "niosą" one pojazd wraz z zawartością, przy bardzo zmiennych warunkach otoczenia.



Aktualności i wydarzenia



Zasady i warunki Polityka prywatności Kariera